Trzęsienia ziemi

Znajomi i rodzina najczęściej pytają mnie o trzęsienia ziemi.
Jak to jest z tymi trzęsieniami?

Trzęsienia ziemi nie są niczym nadzwyczajnym w Japonii. Czasem są mało odczuwalne i myślę że to po prostu przejeżdżająca obok ciężarówka. Takie wstrząsy osiągają moc do 4 stopni skali Richtera. A czasem następują większe i wtedy nie bardzo wiem jak mam się zachować.

Pierwsze z tych większych przeżyłam w stanie nietrzeźwości. Po zakrapianym wieczorze w Izakayi poszłam spać, a kilka godzin później przebudziłam się rozglądając się w zdziwieniu po swoim pokoju. Wszystko wokół mnie wirowało. Pierwsza myśl – Ale się upiłam! Gdy poczułam jak podłoga się trzęsie do tego stopnia że przesuwał się materac na którym leżałam dotarło do mnie, że to coś poważniejszego. Byłam tak zaskoczona, że nie zdążyłam nigdzie się schować. Trwało to niecałe 2 minuty. Na drugi dzień sprawdziłam, że było to trzęsienie o sile 5.5 w skali Richtera.

Teraz podczas tych większych trzęsień Ziemi wchodzę pod biurko, by po prostu nic nie spadło mi na głowę. Pozostali mieszkańcy domu albo nic nie robią albo przytrzymują niektóre rzeczy by nie spadły.

 
Pewnego dnia zapytałam Masako jak przeżyli trzęsienie z 11 marca 2011 roku, które było największym trzęsieniem w przeciągu 140 lat i osiągnęło 9 stopni w skali Richtera. Tamtego dnia odnotowano szereg wstrząsów. Tuż przed największym wstrząsem było kilka mniejszych. Masako od rana była w lesie bambusowym, który mają za domem. Dzieci w szkole, a mąż w pracy. Po jednym ze wstrząsów wróciła do domu i odkładała wszystkie rzeczy na miejsce, gdy po jakimś czasie przyszedł kolejny wstrząs. Jej na szczęście nic się nie stało, ale dużo rzeczy zostało zniszczonych (w tym część domu). Potem pomagała sąsiadom, którym zawalił się dom a oni zostali uwięzieni w środku. Wstrząsy spowodowały fale tsunami  (tsu – port, nami -fala). Hitachinaka znajduje się 10 km od morza, jednak fala tsunami tam nie doszła.
 
Trzęsienie ziemi z 2011 dokonało również wielu innych zmian. Zdaniem naukowców z Narodowego Instytutu Geofizyki i Wulkanologii, przesunęło oś Ziemi o co najmniej 10 cm. Natomiast NASA twierdzi, że skrócił się także dzień o 1,6 mikrosekundy. Trzęsienie ziemi przesunęło też Honsiu o 2,4 m, a płyty tektoniczne obniżyły się o ponad 18 metrów.
 
Dwa lata temu wydarzył się wielka tragedia. Wiele osób zginęło i wiele zostało bez dachu nad głową. Straty wyniosły 235 miliardów USD czyniąc tą klęskę żywiołową najdroższą w historii. Mimo to uważam, iż skala zniszczenia byłaby większa gdyby trzęsienie o tej samej mocy przydarzyło się w innym kraju. Japonia jest na wstrząsy przygotowana. Budynki budowane są  na gumowych amortyzatorach. Dużą rolę odgrywają też przesuwane ściany i fundamentowe maty z teflonu. Internet pełen jest filmików ukazujących chwiejące się wieżowce (przykład). Wygląda to przerażająco, ale dzieje się tak przez gumę na której się znajdują. Japonia ma również specjalny system ostrzegania. Przed największym wstrząsem nadano informację alarmową w transmisjach telewizyjnych.
 
Zastanawia mnie jak oddziaływuje trzęsienie na człowieka. W nocy wiele razy zdarza mi się obudzić na ok. 5 minut przed wstrząsem. Masako twierdzi, że przed każdym większym trzęsieniem czuje niepokój. Czasem mówi rodzinie „Nadchodzi” i rzeczywiście pojawiają się wstrząsy.  Na wszelki wypadek, żeby nie spotkała mnie więcej taka sytuacja, że nie wiem czy to mnie się kręci w głowie czy ziemia dookoła, staram się już unikać alkoholu w Japonii  – no, może poza odrobiną sake, na spokojny sen.
Skomentuj

